Szachowy serwis edukacyjny

" W przelocie"

Bartłomiej Macieja - Hikaru Nakamura, Turyn, Olimpiada Szachowa 2006, Obrona francuska [C11]
| START | Debiuty: | OTWARTE | ZAMKNIĘTE | PÓŁOTWARTE | | Kontakt |
Bartłomiej Macieja - Hikaru Nakamura, Turyn, Olimpiada Szachowa, 2006, Obrona francuska [C11]
Obrona francuska – debiut półotwarty, oznaczony kodem ECO C00- C19
Obrona francuska charakteryzuje się głęboką i szeroką strategią. W większości wariantów gra przybiera charakter manewrowy. Jest to bardzo dobry debiut na osoby grające białymi na remis oraz na taktyków szukających za wszelką cenę możliwości zaostrzenia pozycji. W opisywanym debiucie dominuje gra pozycyjna nad kombinacyjną.
Strategia białych polega na:
- wykorzystaniu trudności z rozwinięciem hetmańskiego gońca czarnych (”francuski goniec”).
zacieśnieniu pozycji czarnych ruchem e4-e5 i rozwinięciu aktywnych działań na skrzydle królewskim.
Ze swej strony czarne mają jasną kontrgrę c7- c5 a przy e4- e5 także f7- f6, ich szanse są większe na skrzydle hetmańskim.
1.e4 e6
Doskonały wybór debiutu przeciwko zawodnikom grajacym białymi na remis, ponieważ niełatwo o uproszczenie pozycji.
2.d4 ...
Co raz wiecej zwolenników samodzielnej gry ma stare posuniecie Michała Czygoryna 2.He2, na co najlepsza reakcja jest przejscie do obrony sycylijskiej 2…c5.
2 … d5
3.Sc3
Stare posuniecie, które zostało wprowadzone do praktyki turniejowej na długo przed ogłoszeniem idei blokady przez Aarona Nimzowitscha. Nie pozwala ono na wzmocnienie pionkiem c punktu d4. Obiektywnie najlepsze jest posuniecie posuniecie 3.ed5, które należy polecać początkujacym. Prowadzi ono do symetrycznej pozycji, ale ma pewien szkopuł praktyczny. Czarnym od czasu do czasu zdarza sie walczyc przeciwko wariantowi wymiennemu i z reguły lepiej czuja jego niuanse. Najłatwiej jest zremisowac w wariancie 3.Sd2, który nosi imie Tarrascha. Nimzowitsch polecał wariant zamkniety 3.e5, w którym białe natychmiast blokuja czarne pionki i buduja łancuch pionkowy b2–c3–d4–e5.
3. … Sf6
Czarne nie skorzystały z okazji przejscia do wariantu Rubinsteina 3…de4.
4. e5 ...
To dobre posuniecie nie daje białym przewagi. Źle koresponduje z ustawieniem skoczka na polu c3, gdyż na tym polu powinien znajdowac pionek. Kontynuacja 4.Gg5 Ge7 (czarne dalej moga przejsc do wariantu Rubinsteina 4…de4) 5.e5 Sfd7. Teraz białe moga od razu rozwiazać problem swego czarnopolowego gonca 6.Ge7 He7. Poczatkujacy powinni grać gambitowy atak Chatarda–Alochina 7.h4. Obie kontynuacje daja białym przewage.
4. … Sfd7
W tym odgałezieniu czarne maja kilka małych korzysci. Ich królewski skoczek znalazł doskonałe pole, z którego atakuje kluczowe punkty c5, e5 i f6; zwykle jego rozwój koliduje z wprowadzeniem do gry czarnopolowego gonca. Ponadto białe nie moga wesprzec centralnego pionka d4 drugim pionkiem.
5.f4 ...
Białe bronia z nadmiarem punktu e5. Należy zwrócic uwage na to, iż mocno ograniczaja swego czarnopolowego gonca. Równoważną alternatywa jest wariant 5.Sce2 c5 6.c3 Sc6 7.Sf3.
5. … c5
6.Sf3 Sc6
7.Ge3 ...
Białe bronia z nadmiarem punktu d4, ale widzimy, iż ich czarnopolowy goniec jest pasywny, dużo gorszy od swego czarnego kolegi. Przesuniecie pionka f4 zawsze osłabi punkt e5, a na polu d4 moga nastapic masowe wymiany figur, gdy czarne sobie tego zażycza. Słynny, francuski białopolowy goniec czarnych jest bardzo pasywny, ale jego biały oponent nie ma na razie dużo lepszych perspektyw.
7.… a6
Elastyczna kontynuacja. Czarne nie musza sie spieszyć z wykonaniem roszady, moga szykować szturm pionkowy na wypadek, gdyby biały monarcha skrył sie na hetmanskie skrzydło. Inne równorzedne kontynuacje to 7…Ge7; 7…cd4 8.Sd4 Gc5 9.Hd2 O-O.
8.Hd2 b5
9.a3
Poprawne było 9.dc5. Ruch w tekscie prowadzi do małej przewagi czarnych.
Istota obrony francuskiej polega na walce o mobilnośc pionków e6 i d5. Białe wszelkimi sposobami chcą je utrzymać na swoim miejscu, blokuja je pionkami i figurami. Bierki, które wykonuja blokade, czyli stoja na polach d4 i e5 sa bronione z nadmiarem. Natomiast czarne dąża do zamiany blokierów pionków na figurowe, nastepnie wymiane lub odciągniecie. Podwa- żaja centrum przeciwnika nie tylko pionkami c i f, ale od czasu do czasu także pionkami b i g.
9.… g5
To naturalne posunięcie.
10.Sg5 ?? ...
Przegrywające posuniecie.
A można grać: 10.fg5 cd4 11.Nd4 Nce5 12.Bd3. Tak przebiegała partia Kosincewa—Zatonska, w której dalej było 12…Nd3 13.cd3 Ne5 (Lepsze jest 13…Gb7 i białe nie maja wyrównania, ale do przegranej daleka droga) 14.0-0 Bg7 15.Nce2 Ng4 16.Ng3 Qd6 17.Rae1 0-0 18.Kh1 Ne3 19.Qe3 Qb6 20.Rf6 Bf6 21.gf6 Kh8 22.Qh6 Rg8 23.Nf3 Bb7 24.Ng5 Rg5 25.Qg5 Rg8 26.Qe5 b4 27.d4 ba3 28.ba3 Bc6 29.Qd6 Qa5 30.Re6 fe6 31.Qe5 Qa3 32.f7 Rg7 33.Qb8 i czarne poddały sie.
Lub można grac tak: 10.dc5 (słabsze jest 10.g3 z powodu silnej odpowiedzi 10…g4 i po 11.Sh4 cd4 12.Gd4 Sd4 13.Hd4 Gc5 jest nieco lepiej ni¿ w partii, ale niewiele lepiej) 10…gf4 11.Gf4 Gc5 12.Gd3 Hc7 13.0-0-0 z niewielka przewaga czarnych.
10. … cd4
11.Gd4 Sd4
12.Hd4 Gc5
13.Hd2 ...
Hetman musi bronic skoczka g5 z powodu przeciaąenia w obronie pionka f4.
13. … Hb6
Pozycja powstała forsownie po konsumpcji pionka g5. Gra białych była wymuszona, wykonywały jedyne posuniecia, wiec nie miały szanse na popełnienie kolejnego błedu. Za pionka białe oddały dwa tempa, prawo do roszady i pare gonców. Szczególnie silny jest czarnopolowy goniec. Natomiast brak roszady, to nie tylko zagrożenie dla króla na centralnej linii, to także brak koordynacji figur i pasywne wieże.
14.Sd1 ?? ...
Skoczek na polu d1 stoi wyjątkowo nieestetycznie. Pozycje jako bardzo zła, nalezy łatać słabosc czarnych pól i konczac rozwój 14.Ke2 i 15.We1, co daje jeszcze jakies nadzieje.
14. …f6
Czarne konsekwentnie graja na odblokowanie pionka e6 i otwarcie linii dla ciężkich figur i białopolowego gonca, zanim białe zdąża usunać swoje bierki z linii pierwszej.
15.ef6 ?
To jest elementarny bład na poziomie czwartej kategorii. Takie posuniecia wykonuje szachista, które nie rozumie idei obrony francuskiej, nie czuje jej, natomiast widzi ja wyłacznie jako siec mechanicznych wariantów, które trzeba wykuc na pamiec. Natomiast jesli ktos rozumie idee debiutu, które zostały opisane na poczatku partii bez watpienia wybierze posuniecie 15.Sf3. Po ruchu w tekscie odblokowany zostanie pionek e6, skoczek pozostanie na fatalnym polu g5, a czarny skoczek za friko zbliży sie do pola g4 w kierunku pól f2, e3, e5.
15…Sf6
16.Gd3 O-O
Wprowadzamy do gry wieże.
17.Wf1 Wa7
Doskonałe posuniecie, czarne maja dużo czasu na wprowadzenie kolejnej wieży do ataku.
18.Sf3
Skoczek i tak poszedł na f3, ale pionek stoi na f4 zamiast na e5.
18. … Sg4
19.g3
Widzimy, iż biała wie¿a jest wyłaczona z gry a pozostałe figury przeszkadzaja sobie wzajemnie. Ocena pozycji nakazuje otworzyc gre marszem pionka e.
19…e5
Strategia czarnych triumfuje. Centralne pionki ruszyły. Otwieraja sie dwie linie dla wież.
20.fe5
Także po innym posunieciu 20.Ne5 Re7 21.Qe2 Ne5 22.fe5 Rf1 23.Kf1 Bh3 24.Ke1 Bd4 wszystkie czarne figury dominuja na szachownicy.
20…Se3
Słuszna decyzja. Czarne realizuja od razu kilka celów. Wymieniaja lekka figure przeciwnika, która chroniła króla oraz słabe pola e3 i f2, a także zamykaja białemu hetmanowi przekatna c1–h6.
21.Se3 ...
Wymiana jest wymuszona, ponieważ biała wieża nie może opuscić pola f1, z którego broni skoczka f3.
21…Ge3
22.Hg2 ...
Nie ratuje tak¿e białych wariant 22.Qe2Bh3 23.Rh1 Raf7.
22…Waf7
Białe maja dwa piony wiecej, ale to nie ma żadnego znaczenia. Ich skoczek nie może opuscic pola f3, ponieważ zasłania czarnym wieżom dostep do pola f2, co by prowadziło do opanowania linii drugiej.
23.g4 ...
Jedyny sposób zapobieżenia wpuszczeniu białopolowego gonca przeciwnika na pole g4, co byłoby smiertelne dla białych. Jednakże jest to kolejne osłabienie pozycji.
23 … Kh8
Profilaktyka. Król opuszcza linie g, staje na czarnym polu, aby w przyszłosci białe nie miały przypadkowego wtraconego szacha. Czarne maja czas na wszystko.
24.Wd1
Wie¿a opuszcza naro¿nik szachownicy, ale to już nie poprawia pozycji białych.
24. … d4
Grozi zwiazanie wzdłuż wielkiej diagonali.
25.Sd2 ...
Jeszcze szybciej białe przegrywały po 25.Ke2 ponieważ czarne mogły przełamać ich pozycje, grajac 25…Wf4 26.h3 Gb7 27.Gf5 Hc6 z grozba 28…W4f5 29.gf5 Hc2. Pozycja dojrzała do poddania.
25. … Hf2
Czarne wygrywaja hetmana, co prowadzi do elementarnie wygranej pozycji, ale jeszcze silniejsze było utrzymywanie nacisku.
25. … Hh6
26.Wf7 Wf7
27.Sf3 Ff4
28.Ge2 Gg4,
co w sumie szybciej prowadziło do wygranej czarnych.
26.Wf2 ...
Nie ratował także 26.Ke2 z powodu silnej odpowiedzi 26…Hh6. Grozi mat w pierwszym posunieciu na polu e3. Obrona przed tym matem wymagałaby wielkich ofiar materialnych.
26. … Wf2
27.Hf2 Wf2
28.Kf2 Hh6
Czarne nie maja jeszcze pełnego ekwiwalentu za hetmana, ale białym figurom brakuje koordynacji, wiec białe pionki beda kolejno padac jak muszki.
29.Sf1 Hh4
30.Sg3 Gg4
31.Wh1 Hg5
32.Sf1 Hf4
33.Ke1 He5
34.Kf2 ...
Niczego nie zmieniało posuniecie 34.Kd2, po którym czarne wygrywały analogicznie do przebiegu gry w partii.
34…Hf4
35.Ke1 Hc1
36.Kf2 Gd1
37.Sg3 Hd2
Czarne wygrywały także grajac 37…Qe3 38.Kf1 Bg4 z grozba mata.
39 … Gh3.
38.Se2 Gc2
39.Gc2 Hc2
40.Wc1 Hf5
Po 41.Ke1 Qe4 decyduje pion d. Pogromowa partia, pionkożerstwo w debiucie zostało surowo ukarane.
0-1



2010